Lärande, kompetensinventering och kompetensutveckling
7,5 hp
Kurskod: LK102P
Beslut: Fastställd i nämnden 2010-03-08. Giltig från och med 2010-05-10 till och med 2012-05-09. Ersätts av: LK103P - Lärande, kompetensinventering och kompetensutveckling.
Nivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Learning and Human Resource Development
Diarienummer: 536/333-10
Allmänna uppgifter
Kursen ges på första året inom Personal- och arbetslivsprogrammet. Studieform: campusförlagd.
Fördjupningsnivå
G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Antagen till Personal och arbetslivsprogrammet samt inom programmet med godkänt resultat avklarade kurser om minst 22,5 hp varav Arbetsmarknad, arbetsliv och PA-rollen 7,5 hp och Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp eller motsvarande måste ingå.
Innehåll
Kursen fokuserar på vuxnas lärande och på arbetsplatsen som arena för lärande. I kursen behandlas bland annat begrepp som livslångt lärande och tyst kunskap samt individuellt, kollektivt och organisatoriskt lärande. Teorier och begrepp diskuteras och kopplas samman med kompetensförsörjningens uppgift och då med särskilt fokus på kompetensutveckling och dess betydelse för individer, grupper och organisationer.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten
- ha grundläggande kunskaper om teorier och begrepp inom området arbetsplatslärande
- ha grundläggande kunskaper om kompetensstrategi och -försörjning
- ha utvecklat kunskaper om såväl individuellt, kollektivt och organisatoriskt lärande
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten
- visa förmåga att förstå och diskutera såväl formella som informella lärprocesser och deras relation till kompetensutveckling
- visa förmåga att reflektera över ledares betydelse i kompetensutvecklingssammanhang
- visa förmåga att förstå och diskutera betydelsen av kompetensutveckling för såväl individer och grupper som organisationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten
- förstå, analysera och värdera teorier och begrepp inom området arbetsplatslärande samt relationen till kompetensinventering och -utveckling
- kritiskt kunna värdera och förhålla sig till kursens kunskapsgivande moment i förhållande till den kommande PA-rollen
Genomförande
Kursens innehåll utgår från litteraturen som bearbetas under varierande former såsom individuella studier, föreläsningar, litteraturseminarier och gruppstudier med det primära syftet att vara strukturerande och inspirerande moment i lärandeprocessen.
Examination – prov och former
Delprov 1 (3 hp) Aktivt deltagande vid schemalagda obligatoriska moment. Betygsskala: Underkänd, Godkänd.
Delprov 2 (4,5 hp) Individuell skriftlig hemtentamen som omfattar kursens kunskapsgivande moment och där studenten visar sin förmåga att kunna förstå, analysera och diskutera lärprocessers betydelse för individer, grupper och organisationer. Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs Godkänd på samtliga delprov. För att betyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på delprov 2.
För delprov 1 äger studenten rätt till minst 2 examinationstillfällen.
För delprov 2 äger studenten rätt till minst 5 examinationstillfällen.
Begränsningen införs på grund av att examinationen är resurskrävande.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd i nämnden 2010-03-08. Giltig från och med 2010-05-10 till och med 2012-05-09. Ersätts av: LK103P - Lärande, kompetensinventering och kompetensutveckling.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum (se beslut ovan). Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Boud, David & Middleton, Heather (2003), Learning from others at work: Communities of practice and informal learning. Journal of Workplace Learning. Vol 15. No 5, pp 194-202 (9 s).
-
Döös, Marianne (2003), Arbetsplatsens relationik : om långsamt kunskapande och kompetenta relationer, Arbetslivsrapport Nr 2003:12. Stockholm : Arbetslivsinstitutet (16 s). Anmärkning: Sökbar i Google Scholar.
-
Granberg, Otto (2009), Lära eller läras: Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (254 s).
-
Grensjö, Bengt (2003), Tysta, tystnade och tystade kunskaper. Umeå universitet: Pedagogiska institutionen, Nr 71 (29 s). Anmärkning: Sökbar i Google Scholar.
-
Mankin, David (2009), Human resource development. Oxford : Oxford University Press (503 s).
-
Pommer Nilsson, Peter (2003), En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Umeå universitet: Pedagogiska institutionen. Nr. 72 (86 s). http://UMU.se Anmärkning: Rapport nr 72..